Aktualności

Co to są czujniki TPMS i po co się je stosuje?

Od 1 listopada 2014r. wszedł w życie przepis o obowiązkowym wyposażeniu każdego nowego samochodu w czujniki ciśnienia powietrza w ogumieniu. Czujniki TPMS nie są żadną nowością, ale wiele osób nie wie czym są i jaki mają wpływ na eksploatację.

TPMS to skrót, którego rozwinięciem jest Tire Pressure Monitoring System, czyli system monitorujący ciśnienie w ogumieniu. Jego zadaniem jest sprawdzanie na bieżąco czy w ogumieniu samochodu jest prawidłowe ciśnienie, a co za tym idzie wpływa na prowadzenie pojazdu, bezpieczeństwo czynne oraz zużycie paliwa. Nieprawidłowe ciśnienie, a zwłaszcza różnica ciśnienia w pojedynczych oponach mają istotny wpływ na komfort jazdy, a także zachowanie auta w sytuacjach awaryjnych jak hamowanie czy gwałtowne manewry. Niskie ciśnienie negatywnie odbija się na spalaniu, a zbyt wysokie na komforcie jazdy. Jedno i drugie ma też swoje odzwierciedlenie w nieprawidłowym zużyciu opon.






Znalezione obrazy dla zapytania tpms czujniki





Problemem jest to, że przeciętny kierowca nie jest w stanie wyczuć różnicy ciśnienia w oponach, a nawet tego zauważyć. Przy odpowiednio niskim profilu opony można w codziennej eksploatacji przeoczyć różnicę na poziomie 1 bara, a to już bardzo dużo. Do tego dochodzi ukształtowanie podłoża, które pogarsza ocenę wzrokową. No i wreszcie trzeba uczciwie przyznać, że mało kto regularnie sprawdza ciśnienie przeznaczonym do tego przyrządem.

W związku z powyższym wymyślono czujniki ciśnienia w ogumieniu, które na bieżąco kontrolują ciśnienie lub różnicę ciśnień w zależności od konstrukcji systemu. Kierowca jest informowany o stanie rzeczy i może szybko zareagować. Bardzo ważny w takim przypadku jest rodzaj systemu kontrolującego ciśnienie by rozumieć jaką informację dostajemy od komputera.

Systemy monitorujące ciśnienie w samochodzie można podzielić na dwa rodzaje ze względu na zasadę działania: bezpośrednie i pośrednie. Cała różnica polega na tym, że te drugie w rzeczywistości mają niewiele wspólnego z ciśnieniem w oponach i właściwie nie są żadnym systemem, lecz jedną z funkcji układu ABS i ESP. Dziwne? Za chwilę zrozumienie o co chodzi.

 

System bezpośredni

W systemie bezpośrednim urządzenia do kontroli ciśnienia najczęściej umieszczone są w oponach przy zaworach powietrza. Każde z nich jest wyposażone w czujnik ciśnienia, nadajnik radiowy i własne zasilanie. Dzięki temu komputer pokładowy dostaje dokładną informacją o wartości ciśnienia w każdej oponie, co wyświetla na ekranie. Zestrojenie poszczególnych czujników z komputerem jest bardzo precyzyjne, co w wielu przypadkach skutkuje tym, że nie można dowolnie zamieniać kół miejscami w samochodzie, a po każdej zmianie ogumienia system wymaga zresetowania i wczytania do niego nowych danych.

 

System pośredni

System pośredni to jedynie imitacja systemu TPMS, ale dużo bardziej przyjazna dla użytkownika samochodu. Układy ABS i ESP na bieżąco dostają informacje od własnych czujników o liczbie obrotów poszczególnych kół. Wiadomo, że im wyższe ciśnienie tym realna średnica koła jest większa i na odwrót. Pośredni system TPMS odczytuje te informacje, liczy obroty kół i jeśli po pewnym czasie wykryje różnicę, przekazuje tę informację kierowcy w postaci kontrolki nieprawidłowego ciśnienia w którejś z opon.










EKSPLOATACJA:





Podczas eksploatacji zawsze prostsze i niedoskonałe rozwiązania są tańsze. Tak jest w tym przypadku. Jeśli system ESP działa prawidłowo, a ciśnienie we wszystkich oponach jest zbliżone to nie ma żadnych problemów z systemem pośrednim. Gorzej jest w przypadku systemu bezpośredniego. Tu czujniki są podatne na uszkodzenia podczas demontażu opony, a nie jest żadnym odkryciem, że wielu pracowników warsztatów wulkanizacji nie wykazuje się zbyt dużą ostrożnością i brakuje im kwalifikacji. Ponadto system po każdej zmianie opon czy położenia koła w samochodzie wymaga kalibracji, a nie każdy warsztat posiada do tego urządzenia. Oczywiście jeśli posiada, to będzie chciał odrobić jego zakup zawierając cenę urządzenia w cenie montażu ogumienia. Wydłuży się też czas operacji.






Dzięki naszej wiedzy i sprzętowi możemy zaoferować obsługę i sprzedaż nowych czujników ciśnienia w kołach do większości europejskich samochodów (433 MHz) wyposażonych w systemy kontroli ciśnienia opon TPMS (95% pokrycia rynku).







Znalezione obrazy dla zapytania ateq tpms








Obsługa systemów TPMS w GUMMI SERWIS obejmuje:

  • Sprzedaż czujników ciśnienia TPMS 433 MHz oraz 315MHz
  • Programowanie i adaptacja czujników TPMS do samochodu
  • Diagnoza baterii i sprawności czujników
  • Wymiana gumowych i aluminiowych zaworów (zależy od rodzaju czujnika)
  • Kalibracja i kasowanie po wymianie opon lub przebiciu
  • Montaż i wgranie czujników TPMS kół zimowych do komputera samochodu
  • Kopiowanie (klonowanie) czujników

ZAPRASZAMY DO NASZEGO SERWISU!!!



materiał stworzony dzięki stronie www.autokult.pl

Kiedy zmienić opony z zimowych na letnie?


Zbliża się wiosna, a wraz z nią przyszedł moment na zmianę opon na letnie. Jest to konicznosć jeżeli chcesz sobie zapewnić bezpieczeństwo podczas jazdy.

W okresie poprzedzającym zmianę opon na letnie, pogoda jest zazwyczaj bardzo zmienna. Czasem pada śnieg, a są dni kiedy słonko grzeje i temperatura potrafi być niewiele niższa niż latem. Nie łatwo jest więc dobrać odpowiedni moment wymiany. Producenci opon przestrzegają, że letnie opony tracą swoją włściwości ponizej 7 stopni. Nawet gdy w dzień panuje plusowa temperatura to w nocy czy nad ranem, temperatura często jest bliska zera, albo nawet ujemna. W związku z tym, nawet jeśli w południe temepratura przekroczy 7 stopni, to nie znaczy że czas zmienić opony. Ryzyko jest zbyt duże.

Mówi sie,że opony zimowe bardzo szybko się zużywają w temepraturze poniżej 7 stopni. Nie popadajmy jednak w przesadę, zmiana tydzień czy dwa później, nie wpłynie istotnie na ich zużycie przy małym przebiegu.

Kiedy dojdzie już do zmiany ogumienia, należy pamiętać o kilku zasadach. Opony letnie, które zakładasz do samochodu, powinny być w dobrym stanie. Minimalna wysokość bieżnika to 1,6mm- jeśli będzie zbyt mocno zużyty, to opona nie będzie się trzymać nawierzchni. Zwiększy się droga hamowania, a wraz z nią wzrośnie ryzyko wpadnięcia w poślizg na warstwie wody. Jeśli się na tym nie znasz zgłoś sie do nas a my doradzimy Ci dobry wybór.

Posiadamy duży wybór opon letnich używanych i nowych. Każdy znajdzie coś dla siebie.

Zmiana opon to konieczna czynność, której musisz dokonać dwa razy w roku. O ile w przypadku "zimówek" lepiej być przezornym i założyć je przy pierwszych oznakach zimy, to z letnim ogumieniem powinno się poczekać dłuzej. Niestety zima w polskich warunkach lubi długo sie utrzymywać i często wraca, mimo wszechobecnej wiosny. Zanim się więc zdecydujesz na ten krok, upewnij się, że to jest odpowiedni moment. Tylko tak zapewnisz sobie komfortową i bezpieczną jazdę.

ZAPRASZAMY DO NASZEGO SERWISU!!!
Wiosna tuż tuż :)
Zimowe warunki wymagają od nas nie tylko większej wyobraźni i refleksu na drodze, ale także specjalnego przygotowania samochodu to jazdy. Jednym ze standardowych zabiegów przygotowujących do niższych temperatur jest zmiana opon z letnich na zimowe. Zazwyczaj czekamy z tym na ostatnią chwilę. Rzadko pamiętamy, aby wcześniej sprawdzić stan naszych opon zimowych oraz o zatwierdzeniu terminu na ich wymianę. Trzeba o tym pomyśleć już teraz, aby kiedy spadnie pierwszy śnieg uniknąć stresu i czekania w ogromnych kolejkach.